Polski Rejestr Statków S.A. (PRS) to niezależna, rozpoznawana na całym świecie instytucja rzeczoznawcza z ponad 85-letnimi tradycjami na rynku, członek elitarnego Międzynarodowego Stowarzyszenia Towarzystw Klasyfikacyjnych (IACS).
Jesteśmy jedną z nielicznych polskich instytucji, których działalność regulowana jest ustawą i ma charakter użyteczności publicznej.
Podstawy działalności
Polski Rejestr Statków S.A. jest członkiem Międzynarodowego Stowarzyszenia Towarzystw Klasyfikacyjnych (IACS).
Aktualny wykaz towarzystw należących do IACS dostępny jest na stronie.
- Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) Nr 391/2009 w sprawie wspólnych reguł i norm dotyczących organizacji dokonujących inspekcji i przeglądów na statkach z dnia 23 kwietnia 2009 r.
- Decyzja Komisji Europejskiej nr 2009/728/WE z dnia 30 września 2009 roku w sprawie nieograniczonego rozszerzenia uznania przez Wspólnotę Polskiego Rejestru Statków
- Decyzja Komisji Europejskiej nr 2012/66/UE z dnia 2 lutego 2012 roku o uznaniu PRS jako instytucji klasyfikacyjnej w odniesieniu do statków żeglugi śródlądowej, stwierdzając spełnienie przez PRS kryteriów określonych w dyrektywie 2006/87/WE.
- Polski Rejestr Statków (PRS) to niezależna instytucja, która zajmuje się procesami oceny zgodności i certyfikacji wyrobów. Jako jednostka notyfikowana w Komisji Europejskiej pod numerem 1463, PRS wykonuje ocenę i certyfikację wyrobów, sprawdzając ich zgodność z określonymi dyrektywami i rozporządzeniami Unii Europejskiej.
- Ustawa z dnia 21 grudnia 2000 r. o żegludze śródlądowej
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 23 kwietnia 2010 r. w sprawie upoważnienia do wykonywania czynności inspekcyjnych statków
- Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 23 kwietnia 2010 r. w sprawie upoważnienia do wykonywania czynności z zakresu pomiaru statku
DYREKTOR URZĘDU ŻEGLUGI ŚRÓDLĄDOWEJ W BYDGOSZCZY
– Powierzenie wykonywania przeglądów technicznych statków
– Powierzenie wykonywania czynności pomiaru statków i wykonywania czynności inspekcyjnych w ramach inspekcji technicznej statku
DYREKTOR URZĘDU ŻEGLUGI ŚRÓDLĄDOWEJ W GDAŃSKU
– Powierzenie wykonywania przeglądów technicznych statków
DYREKTOR URZĘDU ŻEGLUGI ŚRÓDLĄDOWEJ W GIŻYCKU
– Powierzenie wykonywania przeglądów technicznych statków
DYREKTOR URZĘDU ŻEGLUGI ŚRÓDLĄDOWEJ W KĘDZIERZYNIE-KOŹLU
– Powierzenie wykonywania przeglądów technicznych statków
DYREKTOR URZĘDU ŻEGLUGI ŚRÓDLĄDOWEJ W KRAKOWIE
– Powierzenie wykonywania przeglądów technicznych statków
DYREKTOR URZĘDU ŻEGLUGI ŚRÓDLĄDOWEJ W SZCZECINIE
– Powierzenie wykonywania przeglądów technicznych statków
– Powierzenie wykonywania czynności pomiaru statków i wykonywania czynności inspekcyjnych w ramach inspekcji technicznej statku
DYREKTOR URZĘDU ŻEGLUGI ŚRÓDLĄDOWEJ W WARSZAWIE
– Powierzenie wykonywania przeglądów technicznych statków
DYREKTOR URZĘDU ŻEGLUGI ŚRÓDLĄDOWEJ WE WROCŁAWIU
– Powierzenie wykonywania przeglądów technicznych statków
– Powierzenie wykonywania czynności pomiaru statków i wykonywania czynności inspekcyjnych w ramach inspekcji technicznej statku
SOLAS 74; MARPOL 73/78; TONNAGE 1969; LL 1966; AFS; BWM; COLREG; RECYKLING STATKÓW; STATKI RYBACKIE; MLC; 2006; ILO Nos. 92, 133; ILO No. 152; BCH; IBC; GC; IGC; TOWARY NIEBEZPIECZNE; BC; IMSBC; ZIARNO; TDC; CSS; IS; ISM; ISPS; SYSTEMY NURKOWE; MODU; SPS; HSC; DSC; STATKI POLARNE; STATKI NIEKONWENCYJNE; OSV.
SOLAS 74; MARPOL 73/78; TONNAGE 1969; LL 1966; AFS; BWM; COLREG; RECYKLING STATKÓW; STATKI RYBACKIE; MLC; 2006;
ILO Nos. 92, 133; ILO No. 152; BCH; IBC; GC; IGC;
TOWARY NIEBEZPIECZNE; BC; IMSBC; ZIARNO; TDC; CSS; ISM; ISPS; SYSTEMY NURKOWE; MODU; SPS; HSC; DSC;
STATKI NIEKONWENCYJNE.
SOLAS 74; MARPOL 73/78; TONNAGE 1969;
LL 1966; AFS; BWM; COLREG; RECYKLING STATKÓW;
MLC; 2006; ILO Nos. 92, 133; ILO No. 152; BCH; IBC;
GC; IGC; TOWARY NIEBEZPIECZNE; IMSBC;
ZIARNO; CSS; IS; ISM; ISPS; MODU; HSC.
Zakres certyfikacji i akredytacji
Działalność Polskiego Rejestru Statków S.A. jest certyfikowana na zgodność z wymaganiami normy ISO 9001:2015 – Systemy zarządzania jakością – Wymagania, w następujących obszarach:
a) tworzenie i nowelizacja przepisów budowy i klasyfikacji obiektów pływających, obiektów przemysłowych, a także wytycznych do nadzoru konwencyjnego i administracyjnego wynikającego z upoważnień udzielonych PRS przez rządy;
b) prowadzenie nadzorów na zgodność z wymaganiami własnych przepisów klasyfikacji i budowy i/lub konwencji międzynarodowych oraz przepisów państwowych w odniesieniu do: obiektów pływających, w tym okrętów wojennych; obiektów o przeznaczeniu specjalnym dla bezpieczeństwa i obronności państwa; konstrukcji stalowych, rurociągów i instalacji przemysłowych oraz obiektów lądowych; budowy i remontu kontenerów; produkcji materiałów i wyrobów; uznawania wyrobów, wytwórni i firm serwisowych;
c) prowadzenie ekspertyz technicznych, szkoleń i doradztwa technicznego.
Ponadto, działalność PRS jest certyfikowana na zgodność z Wymaganiami systemu zarządzania jakością IACS (IQMSR) w zakresie:
Klasyfikacja statków i mobilnych instalacji morskich w odniesieniu zarówno do nowych budów, jak i statków w eksploatacji. Prace konwencyjne przeprowadzane z upoważnienia Administracji morskich.
Działalność PRS objęta jest również certyfikacją na zgodność z wymaganiami publikacji NATO – AQAP 2110:2016 – Wymagania NATO dotyczące zapewnienia jakości w następujących procesach operacyjnych: prowadzenie nadzorów na zgodność z wymaganiami własnych przepisów klasyfikacji i budowy i/lub konwencji międzynarodowych oraz przepisów państwowych w odniesieniu do: obiektów pływających o przeznaczeniu specjalnym dla bezpieczeństwa i obronności państwa oraz infrastruktury i offshore.
Zapraszamy na pokład PRS!
oceniającej zdolność barek polskich do przejścia między portami gdańskim a gdyńskim wraz z przewożonymi ładunkami.
W skład komisji wchodzą:
Edward Krause (inicjator przedsięwzięcia, dyrektor firmy Lloyd Bydgoski Spółka Akcyjna), Antoni Schmidt (szyper),
Edmund Fryka (technik)
pierwszej polskiej instytucji klasyfikacyjnej:
Polski Rejestr Żeglugi Śródlądowej Sp. z o.o.
Pierwszym dyrektorem został Karol Szonert, dyrektorami ds. technicznych Stanisław Decjusz, a następnie Aleksander Potyrała.
Wydanie przez polskie towarzystwo klasyfikacyjne
Przepisów klasyfikacji i budowy barek drewnianych i stalowych
nadzoru klasyfikacyjnego nad ponad połową statków żeglugi towarowej na Wiśle
Historia PRS
Historia PRS zaczyna się w latach międzywojennych, kiedy Polska po 123 latach zaborów odzyskała swoją państwowość i dostęp do morza. Jest niezwykle barwna i ciekawa, chwilami zaskakująca i burzliwa. W tym miejscu udostępniamy najważniejsze i najciekawsze wydarzenia z historii PRS.
Wywodzimy się z morza.
Morze jest przestrzenią, która nas inspiruje, ażebyśmy sięgali naszym wzrokiem poza horyzont i dostrzegali jako pierwsi, to czego inni jeszcze nie widzą.
Dariusz Rudziński