Kolejny rozdział współpracy Chipolbrok i PRS
29 maja 2025 roku w chińskiej stoczni Taizhou Kouan Shipbuilding Co., Ltd. miała miejsce symboliczna ceremonia cięcia stali, rozpoczynająca budowę nowego statku przeznaczonego dla Chipolbrok Chińsko-Polskiego Towarzystwa Okrętowego. To nie tylko techniczny start nowej jednostki, ale kolejny, ważny moment we współpracy PRS z Chipolbrok.
PRS na Dalekim Wschodzie
W uroczystości wzięli udział przedstawiciele stoczni, Chipolbrok oraz Polskiego Rejestru Statków. Z ramienia PRS na ceremonii był obecny Dyrektor Wykonawczy Spółki PRS (Shanghai) Vessel Inspection Company Limited, Leszek Pokora, oraz inspektor Placówki PRS w Szanghaju, Jin Sheng Chen. PRS jako towarzystwo klasyfikacyjne, będzie nadzorować budowę jednostki i wystawi wszystkie niezbędne certyfikaty klasowe i konwencyjne.
Czwarty z serii
Nowo budowany statek będzie czwartą z serii jednostką budowaną dla chińsko-polskiego armatora przez stocznię Taizhou Kouan Shipbuilding Co. Ltd. Wcześniej z linii produkcyjnej tej stoczni zeszły: „YU AN”, „BOYM” oraz „DE AN”.
Obecnie uruchamiany projekt to będzie jednostka wielozadaniowa typu 62000 DWT Multi-Purpose Heavy Lift Vessel, o nadanym numerze stoczniowy TK2313. Z nieoficjalnych informacji wynika, że otrzyma imię „KOPERNIK”, co będzie doskonale nawiązywało do polskiego dziedzictwa naukowego. Zakończenie budowy zaplanowane jest na przyszły rok.
PRS i Chipolbrok – sprawdzone partnerstwo
To nie pierwszy raz, gdy Polski Rejestr Statków współpracuje z Chipolbrok przy nadzorze nad budową jednostek tego samego typu (62000 DWT). W latach 2021-2022, PRS nadzorował dla tego armatora budowę statków „HERBERT” i „PILECKI” w chińskiej stoczni „Chengxi Shipyard Co., Ltd. Obecne przedsięwzięcie kontynuuje sprawdzoną współpracę, udowadniając, że polska myśl techniczna i kompetencje inżynierskie cieszą się zaufaniem na wymagającym rynku azjatyckim.
W stronę nowoczesnej floty
Budowa jednostek wielozadaniowych klasy heavy lift jest odpowiedzią na rosnące potrzeby transportu projektowego i wielkogabarytowego. Chipolbrok, jako jeden z liderów tego segmentu, konsekwentnie rozwija swoją flotę, stawiając na nowoczesność, elastyczność i niezawodność — a PRS zapewnia, że każda z nadzorowanych przez niego jednostek spełnia najwyższe standardy bezpieczeństwa i jakości.
Symboliczna współpraca o globalnym zasięgu
Choć statek zbudowany zostanie w Chinach i będzie pływał pod obcą banderą, to jego powstanie, a następnie eksploatacja będą nadzorowane przez polskie towarzystwo klasyfikacyjne. To przykład, jak polskie firmy mogą skutecznie działać globalnie, zachowując wysoką jakość i silną pozycję w sektorze gospodarki morskiej.