Mechanizm EU FEU Unii Europejskiej

Od 1 stycznia 2025 roku stosuje się Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1805 z wyjątkiem art. 8 i 9, które stosuje się już od 31 sierpnia 2024 w sprawie stosowania paliw odnawialnych i niskoemisyjnych w transporcie morskim oraz zmiany dyrektywy 2009/16/WE.

Podstawowym celem rozporządzenia jest zwiększenie konsekwentnego stosowania paliw odnawialnych i niskoemisyjnych oraz zastępczych źródeł energii w transporcie morskim w całej Unii, zgodnie z celem, jakim jest osiągnięcie neutralności klimatycznej w całej Unii najpóźniej do 2050 r., jednocześnie zapewniając sprawne funkcjonowanie transportu morskiego, pewność regulacyjną w zakresie upowszechniania paliw odnawialnych i niskoemisyjnych oraz zrównoważonych technologii, a także unikając zakłóceń na rynku wewnętrznym.

Określone zostały tym samym jednolite zasady nakładające:

a) ograniczenie intensywności emisji gazów cieplarnianych pochodzących ze zużycia energii na statku zawijającym do portów należących do jurysdykcji państwa członkowskiego, przebywającym w nich lub opuszczającym takie porty;

b) obowiązek korzystania z zasilania energią elektryczną z lądu lub korzystania z technologii bezemisyjnej w portach podlegających jurysdykcji państwa członkowskiego.

Rozporządzenie ma zastosowanie do wszystkich statków o pojemności brutto przekraczającej 5 000 GT, które służą do przewozu pasażerów lub ładunku w celach komercyjnych, niezależnie od ich bandery, i odnosi:

c) energii zużytej w czasie postoju w porcie zawinięcia podlegającym jurysdykcji państwa członkowskiego,

d) całkowitej energii zużytej podczas rejsów z portu zawinięcia podlegającego jurysdykcji państwa członkowskiego do portu zawinięcia podlegającego jurysdykcji państwa członkowskiego,

e) niezależnie od b), połowy energii zużytej podczas rejsów do portu zawinięcia znajdującego się w najbardziej oddalonym regionie podlegającym jurysdykcji państwa członkowskiego lub z tego portu,

f) połowy energii zużytej podczas rejsów do portu zawinięcia podlegającego jurysdykcji państwa członkowskiego lub z tego portu, w przypadku gdy poprzedni lub kolejny port zawinięcia podlega jurysdykcji państwa trzeciego.

Wymogi rozporządzenia nie obejmują (art. 2, p.7 Rozporządzenie (UE) 2023/1805):

  • okrętów wojennych,
  • okrętów wojennych floty pomocniczej,
  • statków rybackich lub statków do przetwórstwa ryb,
  • drewnianych statków o prostej konstrukcji,
  • statków o napędzie innym niż mechaniczny,
  • statków stanowiących własność lub obsługiwanych przez władze publiczne i wykorzystywanych jedynie do celów niekomercyjnych.

Zgodnie z wymogami powyższego rozporządzenia:

1. Do 31 sierpnia 2024 r. przedsiębiorstwa przedkładają weryfikatorom plan monitorowania w odniesieniu do każdego swojego statku, wskazując w nim metodę wybraną spośród tych określonych w załączniku I na potrzeby monitorowania i raportowania ilości, rodzaju i współczynnika emisji pochodzącej z zużycia energii na statku oraz inne odpowiednie informacje.

Do metod monitorowania określonych w (UE) 2015/757 (poprawne odniesienie, jak wskazano w zał. I do Rozporządzenia (UE) 2023/1805) należą:

a) wykorzystanie dokumentów dostawy paliwa,

b) monitorowanie zbiorników z olejem bunkrowym na statku,

c) wykorzystanie przepływomierzy do pomiarów paliwa w odnoszących się do nich procesów spalania, lub

d) bezpośrednie pomiary emisji CO2,

wybraną dla potrzeb monitorowania i raportowania emisji gazów cieplarnianych oraz przekazywania innych istotnych informacji związanych z ograniczaniem emisji na statku, w tym użycie technologii bezemisyjnej (ZET), zapotrzebowanie na energię elektryczną statku cumującego, opis systemów napędu wiatrowego statku (w stosownych przypadkach).

2. Od dnia 1 stycznia 2025 r. przyjmując za podstawę plan monitorowania, o którym mowa w art. 8, i w następstwie oceny tego planu przez weryfikatora, przedsiębiorstwa monitorują i rejestrują informacje z art. 15 w odniesieniu do każdego statku zawijającego do portu zawinięcia lub wypływającego z takiego portu oraz dla każdego rejsu, o którym mowa w art. 2 ust. 1.

3. Począwszy od 31 stycznia 2026 r. okresu weryfikacji przedsiębiorstwa przekazują weryfikatorowi sprawozdanie dla danego statku (zwanego „sprawozdaniem FuelEU”), zawierające wszystkie informacje, o których mowa w art. 15 ust. 1 oraz dane i dokumentację monitorowania, o których mowa w art. 7 ust. 4, za dany okres sprawozdawczy.

4. W następstwie weryfikacji określonej w art. 11, 12 i 13 weryfikator dokonuje oceny jakości, kompletności i dokładności sprawozdania FuelEU. W tym celu weryfikator wykorzystuje wszelkie informacje zawarte w bazie danych FuelEU, w tym informacje dotyczące zawinięć do portu zgodnie z art. 6.

5. W przypadku gdy ocena weryfikacyjna nie wskazuje na nieprawidłowości lub niezgodności z niniejszym rozporządzeniem, albo gdy zgłoszone zniekształcenia lub niezgodności zostały skorygowane i nie prowadzą do istotnych zniekształceń, weryfikator przekazuje przedsiębiorstwu sprawozdanie z weryfikacji stwierdzające, że sprawozdanie FuelEU jest zgodne z rozporządzeniem (UE) 2023/1805. Dokument ten zostaje wydany do 30 czerwca w okresie weryfikacji, pod warunkiem że statek nie wykazuje deficytu zgodności, po ewentualnym zastosowaniu art. 20 i 21, nie dokonał niezgodnych z przepisami zawinięć do portu oraz spełnia obowiązek określony w art. 24.

6. W przypadku gdy należne są kary FuelEU, o których mowa w art. 23 ust. 2 lub 5, właściwy organ państwa administrującego wydaje do 30 czerwca w okresie weryfikacji dokument zgodności FuelEU dla danego statku, pod warunkiem że zapłacono kwotę równą karom FuelEU.

PRS (Polski Rejestr Statków), spełniając wymagania Komisji Europejskiej w przypadku powierzenia roli weryfikatora systemu FEU będzie brał udział w następujących procesach:

  • sprawdzania planów monitorowania,
  • weryfikacji rocznych/częściowych raportów emisji,
  • uczestniczenia w kontaktach z właścicielami i operatorami statków pływających pod polską banderą oraz
  • wystawiania wymaganych dokumentów zgodności w przypadku, gdy na statek nie zostały uprzednio nałożone kary FuelEU.

Działalność prowadzona jest z wyłączeniem USA, Kanady i ich terytoriów zależnych.

Wraz z rozporządzeniem (UE) 2023/1805 należy korzystać w ramach przeprowadzanych czynności weryfikacyjnych odpowiednio związane z nim dokumenty, takie jak:

ROZPORZĄDZENIE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) 2023/1804 z dnia 13 września 2023 r. w sprawie rozwoju infrastruktury paliw alternatywnych i uchylenia dyrektywy 2014/94/UE

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2024/2027 z dnia 26 lipca 2024 r. w sprawie działań weryfikacyjnych zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1805 w sprawie stosowania paliw odnawialnych i niskoemisyjnych w transporcie morskim oraz zmiany dyrektywy 2009/16/WE

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2024/2031 z dnia 26 lipca 2024 r. w sprawie szablonu na potrzeby planów monitorowania na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1805 w sprawie stosowania paliw odnawialnych i niskoemisyjnych w transporcie morskim oraz zmiany dyrektywy 2009/16/WE

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2023/2449 z dnia 6 listopada 2023 r. ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/757 w odniesieniu do szablonów planów monitorowania, raportów na temat wielkości emisji, częściowych raportów na temat wielkości emisji, dokumentów zgodności i sprawozdań na poziomie przedsiębiorstwa oraz uchylające rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2016/1927

ROZPORZĄDZENIE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (WE) NR 765/2008 z dnia 9 lipca 2008 r. ustanawiające wymagania w zakresie akredytacji i nadzoru rynku odnoszące się do warunków wprowadzania produktów do obrotu i uchylające rozporządzenie (EWG) nr 339/93,

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2025/192 z dnia 9 września 2024 r. w sprawie procedur akredytacji weryfikatorów na podstawie rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1805 w sprawie stosowania paliw odnawialnych i niskoemisyjnych w transporcie morskim oraz zmiany dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/16/WE,

ROZPORZĄDZENIE PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO I RADY (UE) 2015/757 z dnia 29 kwietnia 2015 r. wraz ze zmianami ((UE) 2023/957, (UE) 2023/2776) i uzupełnieniem (UE) 2023/2849 oraz rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/2449 w sprawie monitorowania, raportowania i weryfikacji emisji dwutlenku węgla z transportu morskiego oraz zmiany dyrektywy 2009/16/WE.

Polski Rejestr Statków S.A.
Pion Okrętowy
Inspektorat Maszynowo-Wyposażeniowy
al. gen. Józefa Hallera 126
80-416 Gdańsk

tel:  +48 58 75 11 226
email: tm@prs.pl

Skip to content