W dniach 7-8 listopada w Szanghaju odbyło się tegoroczne spotkanie armatorów, przemysłu stoczniowego i towarzystw klasyfikacyjnych „TRIPARTITE 2024”.
Trójstronne forum powstało w 2002 roku w celu wymiany informacji i pomysłów dotyczących przyszłego rozwoju projektowania, budowy i eksploatacji statków. Współpraca 3 stron, czyli budowniczych statków, właścicieli statków oraz towarzystw klasyfikacyjnych skierowana jest na rozwiązywanie problemów i sprostanie wyzwaniom, które stoją przed branżą, w tym tych natury ekonomicznej, technologicznej czy związanych z bezpieczeństwem i ochroną środowiska.
Spotkania Forum organizowane są przez stowarzyszenia armatorów (BIMCO, ICS, INTERCARGO i INTERTANKO), a współgospodarzami są azjatyckie towarzystwa klasyfikacyjne (KR, NK i CCS) oraz azjatyckie stowarzyszenia stoczniowe (KOSHIPA, SAJ i CANSI), na zasadzie rotacji.
Gospodarzem tegorocznego TRIPARTITE było stowarzyszenie INTERTANKO wspierane przez China Classification Society (CCS), China Association of the National Shipbulding Industry (CANSI) oraz China Shipowners’ Association (CSA).
Rozmowy toczył się w ramach 5 sesji tematycznych:
- Strategiczne kwestie wpływające na przyszłość eksploatacji i budowy statków,
- Gotowość techniczna interesariuszy do osiągnięcia ścieżek redukcji gazów cieplarnianych (dla statków istniejących),
- Gotowość techniczna interesariuszy do osiągnięcia ścieżek redukcji gazów cieplarnianych (dla nowych budów i nowych paliw)
- Kwestie bezpieczeństwa, w tym technologie AI w bezpieczeństwie nawigacji, cyberbezpieczeństwo, przeglądy zdalne, użycie materiałów FRP w konstrukcjach statków, statki autonomiczne (MASS),
- Zagadnienia ochrony środowiska – BWM, recykling statków, hałas podwodny, inne problemy związane z gospodarką odpadami).
W trakcie 3. sesji odbył się warsztat, na którym omówiono rozwój przepisów IACS CSR (Common Structural Rules) – IACS Rec. No. 34. Ta rekomendacja, mająca istotne znaczenie dla bezpieczeństwa na morzu, zawiera „Standardowe dane dotyczące fal”, które mają kluczowe znaczenie dla określania wymagań dotyczących projektowania konstrukcji statków, zwłaszcza masowców i tankowców, pływających po wodach międzynarodowych.
Z ramienia PRS jako towarzystwa klasyfikacyjnego w spotkaniu Forum udział wziął pan Leszek Pokora, Dyrektor Wykonawczy Spółki „PRS (Shanghai) Vessel Inspection Company Limited”.
Wśród konkluzji ze spotkania wskazano między innymi potrzebę współpracy i ustalenia zasad wymiany danych miedzy stoczniami, armatorami i towarzystwami klasyfikacyjnymi na
najwcześniejszych etapach projektowania, aby uwzględnić wiele niepewnych czynników będących częścią przejścia na dekarbonizację i digitalizację.
Zwrócono uwagę na rozwój technologii wiatrowych i potrzebę zdobywania dalszego doświadczenia w tym obszarze na bazie istniejących statków wykorzystujących technologię wiatrową oraz przydatność porównań danych z raportów emisji GHG z rozwiązań bezpaliwowych. Uzgodniono utworzenie Trójstronnej Grupy Roboczej ds. zautomatyzowanego gromadzenia danych o zużyciu paliwa w celu znalezienia rozwiązań, by otrzymywać wyniki odpowiednie do celu.
Interesariusze umieścili również we wnioskach ze spotkania znaczenie utrzymania standardów bezpieczeństwa i potrzeby ciągłej współpracy i przejrzystości branży.