Aktualności

PRS uczestniczył w Waterborne Days 2025

PRS uczestniczył w Waterborne Days 2025

Waterborne Days 2025

Wydarzenie poświęcone innowacyjnym badaniom i rozwojowi w sektorze morskim odbyło się 4 i 5 lutego w Brukseli. Prawie 300 przedstawicieli europejskiego sektora transportu wodnego zgromadziło się, aby uczcić 20 lat działań społeczności morskiej UE na rzecz definiowania strategii i  wspierania innowacyjnych inicjatyw badawczo-rozwojowych oraz omówić najnowsze osiągnięcia i przyszłe wyzwania na drodze dekarbonizacji szeroko pojmowanego sektora wodnego.

Co zostało omówione?

Program spotkania pierwszego dnia obejmował przemówienia inauguracyjne wysokich rangą urzędników Komisji Europejskiej i przedstawicieli branży, dyskusje panelowe i dedykowane warsztaty poświęcone m.in. tematyce problemów pozyskania finansowania na  innowacyjne prace B-R.

Drugi dzień wypełniły moderowane dyskusje panelowe i prezentacje projektów. Omówiono więcej aspektów technicznych, jak sprostać wyzwaniom dekarbonizacji we wszystkich rodzajach transportu wodnego — śródlądowym, krótkodystansowym, dalekomorskim, wycieczkowym, promowym i offshore — gdzie istnieje potrzeba innowacyjnego podejścia w celu promocji europejskiego know-how. Dotyczy to szczególnie rozwiązań i wdrożeń będących efektem europejskich prac B+R w zakresie tworzenia nowatorskich rozwiązań technicznych dla różnych typów statków, mając na uwadze wyzwania zrównoważonego rozwoju i dekarbonizacji żeglugi oraz współpracujących branż przemysłu morskiego i offshore.

Wszystkie sześć paneli dyskusyjnych zostało zorganizowanych, aby omówić trendy i możliwości niezbędne dla przyszłej strategii WaterborneTP.

Podsumowanie dyskusji

Europa pozostaje zaangażowana w realizację swoich celów klimatycznych i zwiększa inwestycje, aby stać się konkurencyjną globalnie w sektorze wodnym. Skupienie się na stymulacji i tworzeniu warunków dla pozytywnej roli MŚP jest jednym z celów przyszłych działań.

Aby pobudzić innowacyjność, należy udoskonalić skuteczne rozwiązania zapewniające czystsze i korzystniejsze finansowo wyniki. Racjonalny jest optymizm, że IMO MEPC83 stworzy globalne ramy regulacyjne, aby umożliwić szybką adaptację technologii. Tymczasem wpływ FuelEU jest odczuwalny jako pozytywny bodziec. Silne powiązania, zgodnie z którymi wszelkie rozwiązania oszczędzające paliwo, zwłaszcza wiatr na pełnym morzu, powinny zostać praktycznie wykorzystane, a nowe modele biznesowe obejmujące cyfryzację stanowią ogromną szansę.

Udział PRS i głos w dyskusjach

Prezes PRS, Grzegorz Pettke i dyrektor Pionu Naukowo-Badawczego, Marek Narewski, wzięli udział w tegorocznej edycji Waterborne Days. Mieli okazję usłyszeć o udanych, innowacyjnych projektach R&D w obszarze projektowania prototypowych statków, projektach modernizacji zielonej żeglugi, cyfryzacji, niebieskiej gospodarce i zrównoważonych paliwach alternatywnych, a także innych tematach dotyczących europejskiego sektora wodnego, które były omawiane w Brukseli zwłaszcza w rozmowach kuloarowych.

Marek Narewski zaprezentował również stanowisko europejskich towarzystw klasyfikacyjnych na temat sektora offshore i przemysłu morskiego w ostatniej dyskusji panelowej, zamykającej wydarzenie Waterborne Days. Powiedział m.in., że dekarbonizacja działalności morskiej w sektorze offshore napotyka na inne wyzwania, a wszelkie pomysły lub rozwiązania muszą uwzględniać wymagania do zapewnienia szeroko pojętego bezpieczeństwa w 3 wymiarach offshoru – pod wodą, na powierzchni i w powietrzu. Podkreślił, że działania wspierające zrównoważony rozwój są ściśle powiązane z bezpieczeństwem i ochroną wszystkich działań UE w zakresie badań i rozwoju w sektorze morskim oraz ich ostatecznym, praktycznym wdrożeniem komercyjnym.

Poniżej kilka zdjęć z wydarzenia – źródło PRS i Waterborne TP.

Related Posts

Skip to content