Aktualności

PRS na konferencji o przewozie towarów niebezpiecznych

PRS na konferencji o przewozie towarów niebezpiecznych
V Konferencja naukowo-techniczna „Przewóz towarów niebezpiecznych”

Wczoraj (12 czerwca) zakończyła się V Konferencja naukowo-techniczna „Przewóz towarów niebezpiecznych”. Wydarzenie w formule mieszanej (stacjonarnie i online) odbyło się w siedzibie organizatora wydarzenia, którym jest Transportowy Dozór Techniczny.

W trakcie trzech dni omówiono wiele istotnych zagadnień, m.in. zmiany w przepisach o przewozie towarów niebezpiecznych, w tym dotyczące transportu w żegludze śródlądowej, drogowej, kolejowej czy wypadki z udziałem towarów niebezpiecznych. Poruszono także temat badania cystern i pojazdów oraz przeglądu kontenerów zbiornikowych, kontrole i sprawozdania oraz zagadnienia spawania i badań nieniszczących.

Obecność PRS na konferencji

Gościem honorowym na wydarzeniu był prezes PRS S.A. Grzegorz Pettke. Miał zaszczyt wygłosić kilka zdań do uczestników w części otwierającej konferencję, zwracając uwagę na konieczność współpracy rzeczoznawców i inspektorów TDT i PRS w podnoszeniu kwalifikacji, wymiany doświadczeń i wspólnego, sprawnego świadczenia usług dla naszych klientów wymagających często jednoczesnej certyfikacji ADN, ADR, RID i CSC. Płaszczyzną do tego jest zawarte w dniu 30 kwietnia „Porozumienia o współpracy”, o czym Prezes PRS poinformował zebranych, w obecności pani Agnieszki First, Dyrektor TDT. Obie instytucje łączy troska o zachowanie bezpieczeństwa przewozów, która wpisana jest w misję TDT i PRS.

PRS miał także ogromną przyjemność zabrać głos w części merytorycznej. Z prezentacją o przeglądach okresowych kontenerów na zgodność z wymaganiami konwencji CSC wystąpił doświadczony inspektor PRS, specjalista techniczny Inspektoratu Kadłubowo-Technologicznego, Jarosław Soliwoda.

Rola PRS w obszarze kontenerów

PRS przy przeglądach, poza prawnymi wymaganiami zewnętrznymi, działa na podstawie własnych przepisów o budowie kontenerów i nadzorze nad kontenerami w eksploatacji. W ramach swoich kompetencji wystawia Świadectwo uznania konstrukcji kontenera i Metrykę kontenera zbiornikowego. Po przeprowadzonej inspekcji kontenerów (z zewnątrz i wewnętrznie, wraz z wyposażeniem) przygotowuje ponadto Sprawozdanie z inspekcji okresowej.

Warto wiedzieć, że Polski Rejestr Statków:

  • przygotowuje i wdraża przepisy dotyczące przeglądów kontenerów według wymagań Konwencji CSC (Konwencja CSC (Container Safety Convention) to międzynarodowa umowa, której celem jest zapewnienie, że kontenery są bezpieczne podczas załadunku, rozładunku, transportu i przechowywania, co chroni zarówno pracowników, jak i przewożony ładunek);
  • zatwierdza programy przeglądów PES i ACEP (Przeglądy PES (Periodic Examination) i ACEP (Annual Continuous Examination Programme) to dwa rodzaje przeglądów kontenerów morskich, które mają na celu zapewnienie ich bezpieczeństwa i sprawności);
  • wykonuje przeglądy okresowe kontenerów zgodnie z wymaganiami Konwencji CSC;
  • nie wykonuje przeglądów zbiorników kontenerowych na zgodność z ADR i RID (Oba dokumenty dotyczą transportu towarów niebezpiecznych, przy czym ADR obowiązuje w transporcie drogowym, a RID w transporcie kolejowym);
  • dzieli się wiedzą i doświadczeniem w obszarze kontenerów poprzez szkolenia otwarte, m.in. z budowy i oceny stanu technicznego kontenerów czy technologii napraw kontenerów stalowych.
Podsumowanie konferencji

Konferencję oceniamy jako wydarzenie wysoce merytoryczne, tak pod względem tematycznym — zagadnienia adekwatne do aktualnych problemów w transporcie ładunków niebezpiecznych jak i merytorycznym — profesjonalni prelegenci oraz świetnie przygotowane organizacyjnie.

Dziękujemy organizatorowi — TDT Transportowemu Dozorowi Technicznemu za zaproszenie do udziału w konferencji i możliwość przedstawienia uczestnikom szczegółów dotyczących wykonywanych przez PRS przeglądów kontenerów.

Related Posts

Skip to content