O nas

Polski Rejestr Statków S.A. (PRS) to niezależna, rozpoznawana na całym świecie instytucja rzeczoznawcza z ponad 85-letnimi tradycjami na rynku, członek elitarnego Międzynarodowego Stowarzyszenia Towarzystw Klasyfikacyjnych (IACS).
Jesteśmy jedną z nielicznych polskich instytucji, których działalność regulowana jest ustawą i ma charakter użyteczności publicznej.

Podstawy działalności

Polski Rejestr Statków S.A. jest członkiem Międzynarodowego Stowarzyszenia Towarzystw Klasyfikacyjnych (IACS).
Aktualny wykaz towarzystw należących do IACS dostępny jest na stronie.

  • Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) Nr 391/2009 w sprawie wspólnych reguł i norm dotyczących organizacji dokonujących inspekcji i przeglądów na statkach z dnia 23 kwietnia 2009 r.
  • Decyzja Komisji Europejskiej nr 2009/728/WE z dnia 30 września 2009 roku w sprawie nieograniczonego rozszerzenia uznania przez Wspólnotę Polskiego Rejestru Statków
  • Decyzja Komisji Europejskiej nr 2012/66/UE z dnia 2 lutego 2012 roku o uznaniu PRS jako instytucji klasyfikacyjnej w odniesieniu do statków żeglugi śródlądowej, stwierdzając spełnienie przez PRS kryteriów określonych w dyrektywie 2006/87/WE.
  • Polski Rejestr Statków (PRS) to niezależna instytucja, która zajmuje się procesami oceny zgodności i certyfikacji wyrobów. Jako jednostka notyfikowana w Komisji Europejskiej pod numerem 1463, PRS wykonuje ocenę i certyfikację wyrobów, sprawdzając ich zgodność z określonymi dyrektywami i rozporządzeniami Unii Europejskiej.

DYREKTOR URZĘDU ŻEGLUGI ŚRÓDLĄDOWEJ W BYDGOSZCZY
Powierzenie wykonywania przeglądów technicznych statków
Powierzenie wykonywania czynności pomiaru statków i wykonywania czynności inspekcyjnych w ramach inspekcji technicznej statku

DYREKTOR URZĘDU ŻEGLUGI ŚRÓDLĄDOWEJ W GDAŃSKU
Powierzenie wykonywania przeglądów technicznych statków

DYREKTOR URZĘDU ŻEGLUGI ŚRÓDLĄDOWEJ W GIŻYCKU
Powierzenie wykonywania przeglądów technicznych statków

DYREKTOR URZĘDU ŻEGLUGI ŚRÓDLĄDOWEJ W KĘDZIERZYNIE-KOŹLU
Powierzenie wykonywania przeglądów technicznych statków

DYREKTOR URZĘDU ŻEGLUGI ŚRÓDLĄDOWEJ W KRAKOWIE
Powierzenie wykonywania przeglądów technicznych statków

DYREKTOR URZĘDU ŻEGLUGI ŚRÓDLĄDOWEJ W SZCZECINIE
Powierzenie wykonywania przeglądów technicznych statków
Powierzenie wykonywania czynności pomiaru statków i wykonywania czynności inspekcyjnych w ramach inspekcji technicznej statku

DYREKTOR URZĘDU ŻEGLUGI ŚRÓDLĄDOWEJ W WARSZAWIE
Powierzenie wykonywania przeglądów technicznych statków

DYREKTOR URZĘDU ŻEGLUGI ŚRÓDLĄDOWEJ WE WROCŁAWIU
Powierzenie wykonywania przeglądów technicznych statków
Powierzenie wykonywania czynności pomiaru statków i wykonywania czynności inspekcyjnych w ramach inspekcji technicznej statku

Antigua & Barbuda

SOLAS 74; MARPOL 73/78; TONNAGE 1969; LL 1966; AFS; BWM; COLREG; RECYKLING STATKÓW; STATKI RYBACKIE; MLC; 2006; ILO Nos. 92, 133; ILO No. 152; BCH; IBC; GC; IGC; TOWARY NIEBEZPIECZNE; BC; IMSBC; ZIARNO; TDC; CSS; IS; ISM; ISPS; SYSTEMY NURKOWE; MODU; SPS; HSC; DSC; STATKI POLARNE; STATKI NIEKONWENCYJNE; OSV.

Bahamas

SOLAS 74; MARPOL 73/78; TONNAGE 1969; LL 1966; AFS; BWM; COLREG; RECYKLING STATKÓW; STATKI RYBACKIE; MLC; 2006;
ILO Nos. 92, 133; ILO No. 152; BCH; IBC; GC; IGC;
TOWARY NIEBEZPIECZNE; BC; IMSBC; ZIARNO; TDC; CSS; ISM; ISPS; SYSTEMY NURKOWE; MODU; SPS; HSC; DSC;
STATKI NIEKONWENCYJNE.

Bahrain

SOLAS 74; MARPOL 73/78; TONNAGE 1969;
LL 1966; AFS; BWM; COLREG; RECYKLING STATKÓW;
MLC; 2006; ILO Nos. 92, 133; ILO No. 152; BCH; IBC;
GC; IGC; TOWARY NIEBEZPIECZNE; IMSBC;
ZIARNO; CSS; IS; ISM; ISPS; MODU; HSC.

Barbados
Add Description Here
Belize
Add Description Here
Cambodia
Add Description Here
Comoros
Comoros
Add Description Here
Cook Islands
Cook Islands
Add Description Here
Cyprus
Cyprus
Add Description Here
Czechia
Czechia
Add Description Here
Denmark
Denmark
Add Description Here

Zakres certyfikacji i akredytacji

Działalność Polskiego Rejestru Statków S.A. jest certyfikowana na zgodność z wymaganiami normy ISO 9001:2015 – Systemy zarządzania jakością – Wymagania, w następujących obszarach:

a) tworzenie i nowelizacja przepisów budowy i klasyfikacji obiektów pływających, obiektów przemysłowych, a także wytycznych do nadzoru konwencyjnego i administracyjnego wynikającego z upoważnień udzielonych PRS przez rządy;

b) prowadzenie nadzorów na zgodność z wymaganiami własnych przepisów klasyfikacji i budowy i/lub konwencji międzynarodowych oraz przepisów państwowych w odniesieniu do: obiektów pływających, w tym okrętów wojennych; obiektów o przeznaczeniu specjalnym dla bezpieczeństwa i obronności państwa; konstrukcji stalowych, rurociągów i instalacji przemysłowych oraz obiektów lądowych; budowy i remontu kontenerów; produkcji materiałów i wyrobów; uznawania wyrobów, wytwórni i firm serwisowych;

c) prowadzenie ekspertyz technicznych, szkoleń i doradztwa technicznego.

Ponadto, działalność PRS jest certyfikowana na zgodność z Wymaganiami systemu zarządzania jakością IACS (IQMSR) w zakresie:

Klasyfikacja statków i mobilnych instalacji morskich w odniesieniu zarówno do nowych budów, jak i statków w eksploatacji. Prace konwencyjne przeprowadzane z upoważnienia Administracji morskich.

Działalność PRS objęta jest również certyfikacją na zgodność z wymaganiami publikacji NATO – AQAP 2110:2016 – Wymagania NATO dotyczące zapewnienia jakości w następujących procesach operacyjnych: prowadzenie nadzorów na zgodność z wymaganiami własnych przepisów klasyfikacji i budowy i/lub konwencji międzynarodowych oraz przepisów państwowych w odniesieniu do: obiektów pływających o przeznaczeniu specjalnym dla bezpieczeństwa i obronności państwa oraz infrastruktury i offshore.

Zapraszamy na pokład PRS!

1935
1935
rok
Powołanie Komisji Klasyfikacyjnej

oceniającej zdolność barek polskich do przejścia między portami gdańskim a gdyńskim wraz z przewożonymi ładunkami.
W skład komisji wchodzą:
Edward Krause (inicjator przedsięwzięcia, dyrektor firmy Lloyd Bydgoski Spółka Akcyjna), Antoni Schmidt (szyper),
Edmund Fryka (technik)

1936
rok
Rozpoczęcie działalności

pierwszej polskiej instytucji klasyfikacyjnej:
Polski Rejestr Żeglugi Śródlądowej Sp. z o.o.
Pierwszym dyrektorem został Karol Szonert, dyrektorami ds. technicznych Stanisław Decjusz, a następnie Aleksander Potyrała.
Wydanie przez polskie towarzystwo klasyfikacyjne
Przepisów klasyfikacji i budowy barek drewnianych i stalowych

1939
1939
rok
Przejęcie przez PRŻŚ

nadzoru klasyfikacyjnego nad ponad połową statków żeglugi towarowej na Wiśle

Historia PRS

Historia PRS zaczyna się w latach międzywojennych, kiedy Polska po 123 latach zaborów odzyskała swoją państwowość i dostęp do morza. Jest niezwykle barwna i ciekawa, chwilami zaskakująca i burzliwa. W tym miejscu udostępniamy najważniejsze i najciekawsze wydarzenia z historii PRS.

Wywodzimy się z morza.
Morze jest przestrzenią, która nas inspiruje, ażebyśmy sięgali naszym wzrokiem poza horyzont i dostrzegali jako pierwsi, to czego inni jeszcze nie widzą.
Dariusz Rudziński

Skip to content