W dniach 22-23 października br. w Busan w Korei Południowej odbyło się kolejne spotkanie armatorów, przemysłu stoczniowego i towarzystw klasyfikacyjnych „TRIPARTITE 2025”.
Organizatorem tegorocznego wydarzenia była International Chamber of Shipping (ICS), przy współpracy z Koreańskim Towarzystwem Klasyfikacyjnym (KR), Korea Offshore & Shipbuilding Association (KOSHIPA) oraz Korea Shipowners Association (KSA).
Forum współpracy trzech środowisk
TRIPARTITE to międzynarodowe forum, które od ponad dwóch dekad łączy trzy kluczowe grupy interesariuszy branży morskiej:
- budowniczych statków,
- właścicieli statków,
- towarzystwa klasyfikacyjne, w tym Polski Rejestr Statków S.A. (PRS).
Celem forum jest wspólne poszukiwanie rozwiązań dla najważniejszych wyzwań technologicznych, środowiskowych i regulacyjnych stojących przed sektorem żeglugi morskiej.
O czym mówiono na tegorocznym spotkaniu?
W forum w Busan wzięło udział ponad 70 przedstawicieli z 13 krajów. Dyskusje koncentrowały się wokół najważniejszych zagadnień współczesnej żeglugi morskiej:
- raportu z postępu prac grup roboczych,
- dekarbonizacji,
- redukcji emisji CO2 ze statków,
- statków autonomicznych,
- zanieczyszczeń biologicznych,
- oczyszczania wód balastowych,
- ograniczania emisji hałasu pod wodą,
- utrzymania i bezpieczeństwa oprogramowania,
- postępowania ze ściekami szarymi.
W kontekście decyzji IMO
Spotkanie odbyło się krótko po szeroko dyskutowanej decyzji IMO (Międzynarodowej Organizacji Morskiej) o przesunięciu o rok terminu wejścia w życie globalnego systemu handlu emisjami dla żeglugi morskiej.
Podczas kwietniowego posiedzenia IMO zaplanowano, że ogólnoświatowy system cen emisji dwutlenku węgla dla transportu morskiego zacznie obowiązywać w 2027 roku, jednak podczas październikowego posiedzenia IMO zmieniono decyzję i przegłosowano, że system zacznie obowiązywać w 2028 roku, a pobieranie opłat w jego ramach rozpocznie się w 2029.
Uczestnicy spotkania TRIPARTITE potwierdzili poparcie forum dla IMO i jego działań na rzecz zapewnienia skutecznych regulacji, tworzonych w ścisłej współpracy ze społecznością morską.
Udział PRS
Polski Rejestr Statków na spotkaniu TRIPARTITE reprezentował pan Leszek Pokora, dyrektor wykonawczy spółki PRS (Shanghai) Vessel Inspection Company Limited.
Kolejne forum
Następne spotkanie TRIPARTITE zaplanowano na czwarty kwartał 2026 roku w Japonii.


 
                                 
                                