Współpraca PRS i Stoczni Szczecińskiej „Wulkan”
Z dumą informujemy, że Polski Rejestr Statków S.A., na podstawie umowy zawartej w dniu 23 lipca 2025 r. z Zarządem Stoczni Szczecińskiej „Wulkan” sp z o.o., sprawuje nadzór nad budową nowoczesnej jednostki specjalistycznej – stawiacza pław, który powstaje na zlecenie Urzędu Morskiego w Szczecinie. Umowa na realizację projektu została podpisana 22 kwietnia 2025 roku z Wykonawcą – Stocznią Szczecińską „Wulkan” sp. z o.o.
Cel projektu – wzmocnienie bezpieczeństwa żeglugi
Projekt ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa nawigacyjnego w portach, na torach wodnych i akwenach województwa zachodniopomorskiego, w tym na Zalewie Szczecińskim i redach mniejszych portów. Nowa jednostka będzie ważnym narzędziem w utrzymaniu i modernizacji oznakowania nawigacyjnego w regionie.
Charakterystyka nowej jednostki
Nowy stawiacz pław będzie specjalistyczną jednostką zaprojektowaną zgodnie z „Przepisami Klasyfikacji i Budowy Statków Morskich”, przeznaczoną do eksploatacji w rejonie III z klasą lodową L1, co umożliwi mu pracę również w trudnych warunkach pogodowych (do 6°B i stanu morza 4).
Jednostka będzie wyposażona w nowoczesny żuraw pokładowy, kabestan oraz powiększony pokład roboczy, co znacząco zwiększy jej możliwości operacyjne podczas prac związanych z oznakowaniem nawigacyjnym.
Wodowanie jednostki przewidziano pod koniec 2026 roku.
Podstawowe parametry techniczne
- Długość całkowita: 29.00 m
- Szerokość całkowita: 8.30 m
- Wysokość do pokładu głównego: 2.70 m
- Zanurzenie projektowe: 1.80 m
- Zanurzenie konstrukcyjne: 2.20 m
- Prędkość: 10 w
- Udźwig obsługiwanych boi: do 4 500 kg
- Udźwig obsługiwanych kotwic: do 1 500 kg
Zakres prac Polskiego Rejestru Statków
W ramach podpisanej umowy, PRS odpowiada za kompleksową obsługę klasyfikacyjną budowanej jednostki, w tym m.in. za:
- analizę dokumentacji technicznej,
- nadzór nad budową oraz udział w próbach przechyłów i próbach morskich,
- przegląd i klasyfikację materiałów oraz urządzeń,
- wystawienie świadectw klasy, urządzeń maszynowych oraz świadectwa wolnej burty,
- ocenę zgodności z przepisami dotyczącymi ochrony środowiska,
- przegląd wyposażenia radiowego, nawigacyjnego i sygnałowego,
- pomiary jednostki oraz wystawienie dokumentacji pomiarowej i rejestracyjnej.
Znaczenie projektu
Udział Polskiego Rejestru Statków w projekcie stanowi istotny element wspierający bezpieczeństwo żeglugi oraz rozwój nowoczesnych technologii w sektorze morskim, ze szczególnym uwzględnieniem działań w Szczecinie oraz budowy statków specjalistycznych.
Cieszymy się z możliwości realizacji kolejnego wspólnego przedsięwzięcia ze Stocznią Szczecińską „Wulkan”. Liczymy na kolejną, udaną współpracę.